Tugas JURUTERBANG BUKAN setakat menekan butang AUTOPILOT - SIRI 4




Selamat pagi sahabat "Aviation" semua!


Soalan kuiz hari ini ialah:

Ada dua jenis Airbus 330 yang digunakan oleh Malaysia Airlines, apakah siri A330 untuk Kargo?


Pada sekitar tahun 2000, sebuah pesawat dari Beijing ke Kuala Lumpur berlepas membawa bahan kimia yang tidak diisytihar dengan betul oleh sebuah syarikat di China. 


Ia terbang seperti biasa, membawa muatan penumpang dan kargo. Setelah mendarat di KLIA, penumpang pun keluar dari pesawat, begitu juga muatan kargo.


Semasa muatan dibawa keluar, staff kargo mengadu sakit. Beberapa kesan dari bahan kimia yang dibawa didapati merosakkan bahagian kapal, dan akhirnya kapal tersebut ranap sepenuhnya akibat kebocoran bahan kimia tersebut.


Apa yang ingin saya tekankan pada episod kali ini ialah, tugas yang dikatakan sesenang menekan Autopilot ini sebenarnya mempunyai banyak risiko kepada krew penerbangan, bahkan juga penumpang yang dibawa.


Masyarakat kita pada hari ini, terdedah dengan maklumat semudah dihujung jari. Patuhilah peraturan yang ditetapkan oleh pihak berkuasa. JANGAN membawa barang barang yang pelik-pelik ke dalam pesawat, apatah lagi yang dilarang.


Mujur kes yang berlaku di atas hanya merosakkan pesawat sahaja, dan penumpang selamat. Jika bahan tersebut merosakkan pesawat semasa penerbangan, apalah nasib penumpang dan krew penerbangan tersebut.


AUTOPILOT hanyalah sistem bantuan kepada juruterbang. Ia tidak dapat berfikir dan bertindak sendiri tanpa input dari juruterbang. 


Jadilah seseorang yang bijak dengan mengatakan "Tugas juruterbang bukan setakat menekan butang Autopilot".


Anda mampu mengubahnya.

4: Dangerous Goods

Tugas JURUTERBANG BUKAN setakat menekan butang AUTOPILOT - SIRI 4




Selamat pagi sahabat "Aviation" semua!


Soalan kuiz hari ini ialah:

Ada dua jenis Airbus 330 yang digunakan oleh Malaysia Airlines, apakah siri A330 untuk Kargo?


Pada sekitar tahun 2000, sebuah pesawat dari Beijing ke Kuala Lumpur berlepas membawa bahan kimia yang tidak diisytihar dengan betul oleh sebuah syarikat di China. 


Ia terbang seperti biasa, membawa muatan penumpang dan kargo. Setelah mendarat di KLIA, penumpang pun keluar dari pesawat, begitu juga muatan kargo.


Semasa muatan dibawa keluar, staff kargo mengadu sakit. Beberapa kesan dari bahan kimia yang dibawa didapati merosakkan bahagian kapal, dan akhirnya kapal tersebut ranap sepenuhnya akibat kebocoran bahan kimia tersebut.


Apa yang ingin saya tekankan pada episod kali ini ialah, tugas yang dikatakan sesenang menekan Autopilot ini sebenarnya mempunyai banyak risiko kepada krew penerbangan, bahkan juga penumpang yang dibawa.


Masyarakat kita pada hari ini, terdedah dengan maklumat semudah dihujung jari. Patuhilah peraturan yang ditetapkan oleh pihak berkuasa. JANGAN membawa barang barang yang pelik-pelik ke dalam pesawat, apatah lagi yang dilarang.


Mujur kes yang berlaku di atas hanya merosakkan pesawat sahaja, dan penumpang selamat. Jika bahan tersebut merosakkan pesawat semasa penerbangan, apalah nasib penumpang dan krew penerbangan tersebut.


AUTOPILOT hanyalah sistem bantuan kepada juruterbang. Ia tidak dapat berfikir dan bertindak sendiri tanpa input dari juruterbang. 


Jadilah seseorang yang bijak dengan mengatakan "Tugas juruterbang bukan setakat menekan butang Autopilot".


Anda mampu mengubahnya.

No comments:

Post a Comment