Artikel 61: Pilot vs Emergency
by: The Pilot
#CurrentIssue

(Setiap pilot dilatih untuk mengendalikan pesawat dengan baik. Ia termasuk mengendalikannya dalam keadaan normal mahupun kecemasan. Untuk itu, pilot akan diuji setiap 6 bulan sekali. Keupayaan mengendalikan pesawat kehilangan enjin diuji di dalam simulator.)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
(A) "Everything is under control in the cockpit. If you want to say a prayer, that might help too."
[Capt Ibrahim]

(B) "Ladies and gentlemen, this is your captain speaking. We have a small problem. All four engines have stopped. We are doing our damnedest to get them going again. I trust you are not in too much distress."
[Captain Eric Moody]
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

1. Seperti yang anda telah baca, (A) dan (B) adalah sedutan pengumuman dalam 2 buah penerbangan. Ia dilakukan oleh Captain, selepas mengalami masalah dengan enjin pesawat. Enjin pesawat mereka rosak.

2. Pesawat (A) melakukan penerbangan dari Perth ke Kuala Lumpur. Pesawat (B) pula terbang dari Kuala Lumpur ke Perth.

3. Peristiwa (B) berlaku pada tahun 1982. Manakala peristiwa (A) hanya berlaku beberapa hari yang lalu..

4. Pesawat (A) adalah buatan Airbus. Ia memiliki 2 buah enjin. Manakala pesawat (B) adalah buatan Boeing. Ia pula memiliki 4 buah enjin.

5. Apa yang paling berbeza ialah, pesawat A hanya rosak 1 enjin. Enjinnya tidak dapat diselamatkan. Pesawat B pula rosak keempat empat enjin. Ia boleh dihidupkan semula. Keempat-empatnya berjaya dihidupkan semula. Cuma satu enjin daripadanya mati semula tak lama kemudian.

6. Meskipun diuji, kebarangkalian seorang pilot berhadapan dengan situasi sebenar, amat tipis. Maksudnya, kebanyakan pilot tidak pernah berhadapan dengan situasi kehilangan enjin sebenar.

7. Bagi ujian simulator, pilot telah pun bersedia untuk menghadapinya. Ia telah dirancang. Bagi situasi Captain Ibrahim J dan Captain Moody, mereka tidak mengetahui ia adalah harinya. Hari di mana mereka perlu mengendalikan pesawat sebagai mana yang telah diuji di dalam simulator.

8. Seorang manusia yang memiliki emosi, dan berhadapan dengan kecemasan, saya sifatkan pengumuman Captain Ibrahim adalah sangat baik. Penumpang tidak mahu tahu terlalu 'details' akan apa yang berlaku. Apa yang penumpang mahu tahu, Captain tersebut mampu mengendalikan pesawat dengan baik dan 'confident'.

9. Sebagai manusia yang beragama, doa adalah satu cara kita percaya. Kita percaya dan yakin akan satu kuasa yang menguasai segala-galanya. Kuasa yang menggerakkan pesawat, dan memberhentikannya. Doa adalah tanda seorang manusia itu tidak putus asa dan harapan.

10. Akhir sekali saya berpesan, tugas juruterbang bukan setakat menekan butang Autopilot. Jangan cepat melatah akan sesuatu perkara, tanpa usul periksa.

PS: Teringat akan kata-kata Kapten Norudin pada tahun 2014 dahulu: “di mana sains berakhir di situ kuasa Allah bermula”..

Sekain,
Terima kasih kerana memilih Penerbangan Malaysia

Artikel 61: Pilot vs Emergency

Artikel 61: Pilot vs Emergency
by: The Pilot
#CurrentIssue

(Setiap pilot dilatih untuk mengendalikan pesawat dengan baik. Ia termasuk mengendalikannya dalam keadaan normal mahupun kecemasan. Untuk itu, pilot akan diuji setiap 6 bulan sekali. Keupayaan mengendalikan pesawat kehilangan enjin diuji di dalam simulator.)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
(A) "Everything is under control in the cockpit. If you want to say a prayer, that might help too."
[Capt Ibrahim]

(B) "Ladies and gentlemen, this is your captain speaking. We have a small problem. All four engines have stopped. We are doing our damnedest to get them going again. I trust you are not in too much distress."
[Captain Eric Moody]
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

1. Seperti yang anda telah baca, (A) dan (B) adalah sedutan pengumuman dalam 2 buah penerbangan. Ia dilakukan oleh Captain, selepas mengalami masalah dengan enjin pesawat. Enjin pesawat mereka rosak.

2. Pesawat (A) melakukan penerbangan dari Perth ke Kuala Lumpur. Pesawat (B) pula terbang dari Kuala Lumpur ke Perth.

3. Peristiwa (B) berlaku pada tahun 1982. Manakala peristiwa (A) hanya berlaku beberapa hari yang lalu..

4. Pesawat (A) adalah buatan Airbus. Ia memiliki 2 buah enjin. Manakala pesawat (B) adalah buatan Boeing. Ia pula memiliki 4 buah enjin.

5. Apa yang paling berbeza ialah, pesawat A hanya rosak 1 enjin. Enjinnya tidak dapat diselamatkan. Pesawat B pula rosak keempat empat enjin. Ia boleh dihidupkan semula. Keempat-empatnya berjaya dihidupkan semula. Cuma satu enjin daripadanya mati semula tak lama kemudian.

6. Meskipun diuji, kebarangkalian seorang pilot berhadapan dengan situasi sebenar, amat tipis. Maksudnya, kebanyakan pilot tidak pernah berhadapan dengan situasi kehilangan enjin sebenar.

7. Bagi ujian simulator, pilot telah pun bersedia untuk menghadapinya. Ia telah dirancang. Bagi situasi Captain Ibrahim J dan Captain Moody, mereka tidak mengetahui ia adalah harinya. Hari di mana mereka perlu mengendalikan pesawat sebagai mana yang telah diuji di dalam simulator.

8. Seorang manusia yang memiliki emosi, dan berhadapan dengan kecemasan, saya sifatkan pengumuman Captain Ibrahim adalah sangat baik. Penumpang tidak mahu tahu terlalu 'details' akan apa yang berlaku. Apa yang penumpang mahu tahu, Captain tersebut mampu mengendalikan pesawat dengan baik dan 'confident'.

9. Sebagai manusia yang beragama, doa adalah satu cara kita percaya. Kita percaya dan yakin akan satu kuasa yang menguasai segala-galanya. Kuasa yang menggerakkan pesawat, dan memberhentikannya. Doa adalah tanda seorang manusia itu tidak putus asa dan harapan.

10. Akhir sekali saya berpesan, tugas juruterbang bukan setakat menekan butang Autopilot. Jangan cepat melatah akan sesuatu perkara, tanpa usul periksa.

PS: Teringat akan kata-kata Kapten Norudin pada tahun 2014 dahulu: “di mana sains berakhir di situ kuasa Allah bermula”..

Sekain,
Terima kasih kerana memilih Penerbangan Malaysia

No comments:

Post a Comment