Artikel 60: Pilot dan Raya
by: The Pilot


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Telah bertanya seorang Arab Badwi kepada Rasulullah SAW. “Aku mahu menjadi orang istimewa di sisi Allah.” Baginda SAW menjawab: “Banyakkan zikrullah”..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

1. Puasa.
Awak puasa penuh kah pada tahun ini? Syukur lah awak. Sebab apa? Hari Raya ni adalah hari kesyukuran. Tanda kejayaan melawan lapar, dahaga dan nafsu selama 30 hari atau 29. Bagi siapa yang tak cukup? Cuba lagi tahun depan jika panjang umur lah ya..

2. Syukur dah Raya.
Penting sangat ke bersyukur ni? Allah swt berfirman, "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, nescaya Aku akan menambah nikmat kepadamu.." Syukur ada banyak tingkat. Masa kita tadika, kita faham erti syukur berbeza dengan sekarang. Ia suatu proses kematangan kita. Ia perlukan usaha..

3. Beraya dengan Keluarga.
Kalau anda perasan pada malam raya tempoh hari, ada cerita drama "Mak tak bagi balik" di kaca tv. Pada Hari Raya dia nak bersama dengan keluarga. Tapi disebabkan bapak dia sakit, tak dapat nak bagi duit untuk dia balik. Tu sebab mak dia tak bagi balik. Kesian. Beraya tanpa keluarga memang pedih. Mak kita je faham kehendak kita. Kita tak cakap pun mak kita tahu dah apa yang kita nak betul ke betul?

4. Cuti Raya.
Bagi pilot, cuti Hari Raya perlu dipohon. Boleh jadi dapat, boleh jadi tak dapat. Bergantung kekosongan. Pilot ni bekerja tak kira hari, tak kira masa. Pilot bekerja macam kerja kilang. Ada 'shift' malam, kadang-kadang 'shift' siang. Bagi kerja pejabat, Sabtu dan Ahad dikira hari tidak bekerja. Bagi pilot, hari tidak bekerja diganti hari lain. Tak semestinya Sabtu dan Ahad. Jika hari tak bekerja ni jatuh pada Hari Raya, 'Yabedabedu' lah!

5. Bertugas pagi Raya.
Katalah taqdir pada tahun ini, seorang pilot tu kena bertugas. Dia pun pergilah terbang bersama krew lain. Masih perlu memakai 'uniform'. Ada orang tanya, takkan hari Raya kena pakai uniform? Ya mesti. Ia adalah identiti krew. Awak nak tak naik pesawat yang awak tak pasti, betul kah pak cik ni pilot? Kan.

6. Beraya di Udara.
Think positive. Masa ni lah pilot to boleh wish Selamat Hari Raya pada penumpang! Lagi best, dapat kuih Raya atau hadiah dari penumpang! Ada juga pilot yang bagi duit Raya pada kanak-kanak. Siap bersalam masa turun dari pesawat. Memang suasana Raya betul terasa..

7. Sembahyang Raya
Kebiasaan kita akan pulang ke kampung halaman bagi menunaikan solat Sunat Hari Raya. Bila sudah berumahtangga, solat di kampung pasangan pula lah jawabnya. Apa yang menariknya, apabila bertugas pada hari Raya dan tidur di destinasi hentian, dia boleh solat sunat Hari Raya di situ. Kebanyakan tempat ada komuniti Muslim. Jika tidak, terpaksalah solat Sunat sendirian.. Part ni sedih habaq hang!

8. Balik Raya.
Perlu ada perancangan awal untuk balik Raya. Jadual pilot cuti tak sama kan. Saya sendiri hantar isteri dan anak ke kampung, seminggu awal. Elak jam di Lebuh Raya. Saya sendiri pulang setelah tugas selesai. Pulang seorang menggunakan pengangkutan awam ketika trafik sibuk, lebih melegakan dan menenangkan bukan..

9. Cerita.
Ini cerita krew penerbangan ketika musim Raya. Apabila jadual kerja perlu bertugas pada Hari Raya. Ia tak boleh dielakkan. Namun, ada satu pilihan terbaik yang boleh dilakukan. Anda boleh bawa sekali keluarga bercuti Raya ke destinasi tempat anda bertugas tu. Dua dalam satu, Raya sambil bertugas! Yang penting orang tersayang ada di sisi ketika berhari Raya!

10. Apa sahaja yang anda lakukan pada Hari Raya ini, terima kasih kerana sudi membaca Artikel ini. Nah, anda sudah pun tahu, tugas juruterbang bukanlah setakat menekan punat Autopilot. Raya, raya juga. Jangan lupa Abang ketika makan lemang dan peripatetic palas tu ya!

Sekain,
Terima kasih kerana memilih Penerbangan Malaysia 🇲🇾.

Pic: Tahun lepas saiz XXL, tahun ni Abang dah pakai saiz L..

Artikel 60: Pilot dan Raya

Artikel 60: Pilot dan Raya
by: The Pilot


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Telah bertanya seorang Arab Badwi kepada Rasulullah SAW. “Aku mahu menjadi orang istimewa di sisi Allah.” Baginda SAW menjawab: “Banyakkan zikrullah”..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

1. Puasa.
Awak puasa penuh kah pada tahun ini? Syukur lah awak. Sebab apa? Hari Raya ni adalah hari kesyukuran. Tanda kejayaan melawan lapar, dahaga dan nafsu selama 30 hari atau 29. Bagi siapa yang tak cukup? Cuba lagi tahun depan jika panjang umur lah ya..

2. Syukur dah Raya.
Penting sangat ke bersyukur ni? Allah swt berfirman, "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, nescaya Aku akan menambah nikmat kepadamu.." Syukur ada banyak tingkat. Masa kita tadika, kita faham erti syukur berbeza dengan sekarang. Ia suatu proses kematangan kita. Ia perlukan usaha..

3. Beraya dengan Keluarga.
Kalau anda perasan pada malam raya tempoh hari, ada cerita drama "Mak tak bagi balik" di kaca tv. Pada Hari Raya dia nak bersama dengan keluarga. Tapi disebabkan bapak dia sakit, tak dapat nak bagi duit untuk dia balik. Tu sebab mak dia tak bagi balik. Kesian. Beraya tanpa keluarga memang pedih. Mak kita je faham kehendak kita. Kita tak cakap pun mak kita tahu dah apa yang kita nak betul ke betul?

4. Cuti Raya.
Bagi pilot, cuti Hari Raya perlu dipohon. Boleh jadi dapat, boleh jadi tak dapat. Bergantung kekosongan. Pilot ni bekerja tak kira hari, tak kira masa. Pilot bekerja macam kerja kilang. Ada 'shift' malam, kadang-kadang 'shift' siang. Bagi kerja pejabat, Sabtu dan Ahad dikira hari tidak bekerja. Bagi pilot, hari tidak bekerja diganti hari lain. Tak semestinya Sabtu dan Ahad. Jika hari tak bekerja ni jatuh pada Hari Raya, 'Yabedabedu' lah!

5. Bertugas pagi Raya.
Katalah taqdir pada tahun ini, seorang pilot tu kena bertugas. Dia pun pergilah terbang bersama krew lain. Masih perlu memakai 'uniform'. Ada orang tanya, takkan hari Raya kena pakai uniform? Ya mesti. Ia adalah identiti krew. Awak nak tak naik pesawat yang awak tak pasti, betul kah pak cik ni pilot? Kan.

6. Beraya di Udara.
Think positive. Masa ni lah pilot to boleh wish Selamat Hari Raya pada penumpang! Lagi best, dapat kuih Raya atau hadiah dari penumpang! Ada juga pilot yang bagi duit Raya pada kanak-kanak. Siap bersalam masa turun dari pesawat. Memang suasana Raya betul terasa..

7. Sembahyang Raya
Kebiasaan kita akan pulang ke kampung halaman bagi menunaikan solat Sunat Hari Raya. Bila sudah berumahtangga, solat di kampung pasangan pula lah jawabnya. Apa yang menariknya, apabila bertugas pada hari Raya dan tidur di destinasi hentian, dia boleh solat sunat Hari Raya di situ. Kebanyakan tempat ada komuniti Muslim. Jika tidak, terpaksalah solat Sunat sendirian.. Part ni sedih habaq hang!

8. Balik Raya.
Perlu ada perancangan awal untuk balik Raya. Jadual pilot cuti tak sama kan. Saya sendiri hantar isteri dan anak ke kampung, seminggu awal. Elak jam di Lebuh Raya. Saya sendiri pulang setelah tugas selesai. Pulang seorang menggunakan pengangkutan awam ketika trafik sibuk, lebih melegakan dan menenangkan bukan..

9. Cerita.
Ini cerita krew penerbangan ketika musim Raya. Apabila jadual kerja perlu bertugas pada Hari Raya. Ia tak boleh dielakkan. Namun, ada satu pilihan terbaik yang boleh dilakukan. Anda boleh bawa sekali keluarga bercuti Raya ke destinasi tempat anda bertugas tu. Dua dalam satu, Raya sambil bertugas! Yang penting orang tersayang ada di sisi ketika berhari Raya!

10. Apa sahaja yang anda lakukan pada Hari Raya ini, terima kasih kerana sudi membaca Artikel ini. Nah, anda sudah pun tahu, tugas juruterbang bukanlah setakat menekan punat Autopilot. Raya, raya juga. Jangan lupa Abang ketika makan lemang dan peripatetic palas tu ya!

Sekain,
Terima kasih kerana memilih Penerbangan Malaysia 🇲🇾.

Pic: Tahun lepas saiz XXL, tahun ni Abang dah pakai saiz L..

No comments:

Post a Comment